الرئيسية / أخبار مصر / ريهام عرفة تكتب : قناة فضائية وقحة تعبر عن سياسة مسمومة !

ريهام عرفة تكتب : قناة فضائية وقحة تعبر عن سياسة مسمومة !

هي قناة الزبالة اللي بتحاول تروج لفكرة ان قائد الطيارة المصرية المنكوبة انتحر ….هو للدرجة دي القذارة حتي لو بلا منطق؟ باي شكل لازم يحولوا الامر الي خطا مصري حتي و لو من خلال نظريات بلهاء…. هو الكلام ده مش يبقي فيه يعني قدر و لو بسيط من الاحتمالية لو كانت الطيارة هبطت موجهة بشكل ما في اتجاه السقوط؟ مش لو كان الرادار اظهر ان الطيارة سقطت بشكل ما اصلا؟ ازاي الطيارة تختفي فجاة بشكل يوحي بانها انفجرت مثلا و يبقي الطيار انتحر؟ ده ايه يا رب الزبالة اللي بتتحدف علينا دي؟ و الله الخارجية بتاعتنا دي مؤدبة و بنت ناس

علما بأن محرك البحث  “غوغل”  كان قد نشر خبرا عن اختفاء الطائرة المصرية قبل 3 أيام من وقع الحادثة، جدلاً واسعاً بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي، الذين تساءلوا عن أي سبب منطقي له.

وكان “غوغل” قد نشر خبر اختفاء الطائرة المصرية بتفاصيله على موقع “سكاي نيوز”، قبل 3 أيام كاملة من وقوع الحادث، وهو ما أرجعه البعض إلى احتمالية وجود خطأ فني في محرك البحث.

وكان البحث عليه بكلمات مثل “اختفاء طائرة مصرية قادمة من باريس على متنها 66 شخصا”، ولكن حينما تفتح الخبر يكون التاريخ على موقع  !!سكاي نيوز في موعده الطبيعي
ورغم كل ذلك فرب ضارة نافعة فهذا الأداء المهنى الضعيف المتهافت القائم على التشهير يزيد من مصداقيتنا ويحط من قدرهم أمام العالم .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *