الثلاثاء , يناير 21 2020
الرئيسية / فيس وتويتر / انس دنقل يكتب :دليل المواطن الذكي للتعامل مع الاخوة الكدابين

انس دنقل يكتب :دليل المواطن الذكي للتعامل مع الاخوة الكدابين

اعلموا يرحمكم الله.. ان الشئ الوحيد الذي يجمعنا..من اسوان لراس التين..ليس الدين..ولاالغه..ولاالعادات والتقاليد..ولا….ولا…الخ …انما هو الكدب ..ايوه والله الكدب ..وشرف عسكري المرور ف الكمين الثابت ..لكن ارجوكم اولا اسمحوا لي بلحظه صدق…لاعترف لكم ..انني لااكذب عادة من الساعه العاشره مساء حتي العاشره صباحا.. بعدهما سامحوني…واغفروا لي احنا بشر..برضه مثلكم جميعا..وابن عمكم فقير ..عاجز نظر..غلبان..لذا اكتب لكم هذا التصريح بعد الواحده قبل الفجر فصدقوني..يااصدقائي..ساقدم لكم الوصفه السحريه للتعامل مع احبابنا الصيع الكدابين جميعا..
١- في البيت..لو جاءك ضيف اساله جعان اجيب لك غدا..لوبص لك باستنكار وقالك لا ..لا واشار لاخر زوره وقالك الاكل واصل هنا..اذهب سريعا للتلاجه.. ولاتعلق اوترد . ..روح قوام وهات كل ما في البيت من طعام ..لاتبقي شيئا..علي راي ام كلثوم في قصيدة الاطلال..لان صاحبك ميت من الجوع..
لوحدث العكس وقالك جعان شوف لنا لقمه ناكلها..اعرف انه طفس..وكرشه مليان ..جاي يتسلي عليك.. ادخل جوه البيت وامكث فتره وارجع له وقول..تتصور المدام راحت عند امها باين تعبانه قوي وخدت العيال معاها وانا لما بتغيب مابعرفش اعمل اي حاجه ياللا نتغدي بره..يستحسن في هذه الحالة ان تتظاهر ف المطعم انك نسيت المحفظه في البيت ..عشان ابن الكلب يدفع و يبطل يسرح بينا ويكدب عليك..وتقول له ف سرك ده احنا ياحمار اللي اخترعنا الكدب ومسجل ف الشهر العقاري باسم جدنا الله يرحمه ويحسن اليه..

نحكي شويه ف الامور المنزليه ..يعني لو فوجئت ان المدام بتمدح ف اخلاقك وكرمك وذوقك و..و.. فلاتغتر وتطلع لامؤاخذه بقف وتشرب المقلب ..فبعد هذا الطقم من الحنيه سيعقبه مالايحمد عقباه من طلبات..تصرف بسرعه..نادي ابنك الصغير ..اطلب شهادة درجاته المدرسيه ..اشخط فيه..ازاي يا حمار يابن الحمار تاخد ٤٩ من ٥٠ في العربي يقولك يابابا الدرجه نقصتها في التعبير ترد وتقول ..وكمان ف التعبير..ياميلة بختي في عيالي ..ميعرفوش يعبروا..بعد كده البس هدومك بسرعه واجري ناحيه الباب وانت تصرخ غاضبا مسرعا ..كنتو حتنسوني ..محمدين صاحبي ..امه ماتت..
لوحدث العكس والمدام فندت لك وطلعت دين امك..استجب لكل طلباتها ..اولا لتخلص من العكننه..وثانيا وهذا هو الاهم لانها في هذه اللحظه التاريخيه ..في اصدق حالاتها واللحظه الاقرب الي الله..ربنا يكون ف عونها علي ماابتلاها..الامثله المنزليه كثيره لكن كفايه عليكم كده للننتقل للفقره التاليه..
.٢- خارج المنزل : بطريقه غير مباشره ..استفسر من صديقك ..عن ظروفه الماليه..لوحكي لك عن ارباحه في التجاره وثروته الطائله..بشويش..اسحب من جيبك اللي فيه النصيب واغمزه بيهم..والعكس صحيح لو اشتكي من الفقر وسؤ الاحوال ..طلع ملة اهله..زيح عليه اراذل القوم ..
لماتتعرف علي صاحب جديد اساله عن المرحوم ابوه ..كان بيشتغل ايه ؟؟ ..لما يرد ويقول كان سفير اوزير خارجيه..اسال عند كوبري ست ابوها في مدخل قرية …. حتلاقي المرحوم كان حلاق بهايم تحت الكوبري ..ولو اردت ان تزداد علما واخبرك بالعائله والاصول العريقة..فلاتفكر طويلا..اعلم ان محدثك غجري اصيل في الغجرنه..وهكذا ..
٣- في السياسه..وتلك هي بحر الكذب الاعظم ومن اجاد السباحة فيه..فقد فاز بالخير كله..
الكذب يرفع بيوتا لاعماد لها والصدق يهدم بيوت العز والكرم..
لكي تعقل علم السياسه فسر كل جملة بعكسها..الاهتمام بالصعيد.. معناها حطه ف الرحايا..واهرسه ..خليه علف للبهايم..
الاهتمام بالعشوائيات..افتح المجاري ع الاخر..
بالمناسبه منذ سنوات كنت مسؤول في احدي محافظات الصعيد ..كان المسؤول الاكبر من بحري..في المؤتمرات الجماهيريه يخطب سيادته..انا بعتبر نفسي منكم ..انا صعيدي اكتر منكم..وينفعل حتي تكاد الدمعه تنط من عينه..اي حمار زي سعادتي علي شويه حيصدق..لاينقذني من هذا الانصيحه المسؤول الطيب..بعد الاجتماع مباشرة.. يوصينا ويوصيني انا بالذات ويقول ..البلد دي كلها سفله..وانت راجل طيب..متنفعش معاهم..اديهم بالجزمه ..تاخد خيرهم..حتفضل كده طيب حياكلوك..انا حذرتك..راجل سكره الله يذكره بالخير..تصبحوا علي خير،،

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

%d مدونون معجبون بهذه: