ثقافة وفنون

بالصور .. ابن الزعيم يهاجم قراصنة الأفلام: “بتستفادوا إيه لما تسرقوا الأفلام”

 

نشر الفنان ” محمد إمام ” صورة توضح سرقة فيلم “كونغر حبنا” كامل على موقع الصور “إنستجرام”، وقال إمام تعليقا على الصور “ليه في عقلية بتفكر بالطريقة دي وليه في ناس مركزة إنها تسرق الأفلام ومجهود ناس تانية وتنزلها على النت بالرغم من أن القانون ينمع دة ؟! بجد بيستفيدوا ايه.

امام

وأشار ” إمام ” علي فكرة أحنا كل حايتنا و طاقتنا و مجهودنا رايحين في ان احنا نعمل حاجات تبسطكم وتستمتعوا بيها الصناعة دي فاتحه بيوت كتيرة جدا الفيلم الواحد بيشتغل فيه حوالي من 500 لــ 700 شخص ، ده غير الضرائب الكتيرة اللي بتدخل للدولة من ورا اي عمل سينمائي ، وكمان فلوس تصاريح التصوير في أي مكان في البلد.

 

و أوضح أن صناعة السينما من اهم مصادر الدخل القومي للبلد و الوحيدة اللي واقفه علي رجليها رغم ظروف البلد الاقتصاديه ، و من غير اي دعم من الدوله نفسها !! الفيلم الناجح مش المنتج بس و السينمات اللي بيكسبوا منه ، لا ده كمان المحلات و مطاعم الاكل اللي جنب السينمات و المواصلات و التكاسي اللي بتوصل الناس للسينما و ناس تانيه كتير بتسترزق بسبب فيلم .

 

وأكد نجاح الافلام بيبقي حالة عامه بتعم علي الكل .. ارجوكم ماتبوظوش الصناعة دي كمان ، قائلا ” ملاحظة اخيرة  المتعة في مشاهدة الفيلم بتبقي مع صحابك او أهلك او حبيبتك في قاعة السينما و تخرجوا بعدها تتفسحوا .. مش لوحدك في اوضتك بشاشه صغيرة و نسخه وحشه كمان ، بس كده  معاً ضد قرصنة الأفلام.  

 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى