عصام عبد الفتاح : لست املك العصا السحريه وبفكر في الرحيل بسبب من يحاول هدم مصر والتحكيم

كتب : خليل ابو العلا

وجه الكابتن عصام عبد الفتاح  رئيس لجنه الحمام ورسائل نارية  لكل من يحاول هدم التحكيم  وابراز مشاكل وهميه له  ولاسره التحكيم  خاصه ما يسمونهم بمحللين وهم  متوجهيين  وليسوا بخبراء  ولا متمرسين  ولا متابعين وانهم يخدمون مصالح من يوجههم  رافضا ان يكون الحكام هم ممر تصفيه حسابات البعض مع البعض الاخر واصفا نفسه انه ليس ساحر ويملك العصا السحريه  للعبور بالحكام والتحكيم للمسار الصحيح خلال ايام هي مده استلامه المهمه  وقال –

موجها رسائل سريعه :

– “معنديش مانع إننا نجيب أي حكم أجنبي، أنا بشتغل متطوع علشان أخدم بلدي”.
– “فيه بعض الحاقدين عاوزين يشوهوا صورة البلد، أنا بفكر بشكل كبير في الرحيل، أنا لسه مكملتش في منصبي شهرين، تصريحاتي كانت واضحة منذ البداية أكدت أن 10% من الحكام قادرين على إدارة المباريات، أنا لم أر بيتي سوى يومين بسبب عملي”.
– “القلة المتعصبة تحاول أن تسيء للتحكيم، اتفقت مع أحمد دياب على عدم الحديث وتواجد متحدث رسمي، لكن كان عليّ الرد، من يطالب بخبير أجنبي ضد البلد وليس لديهم الدراية بشكل كامل، نتعرض للهجوم من (ناس مش فاهمة في التحكيم)، أرسلنا حالة لخبراء في الاتحاد الدولي وقالوا مفيش حاجة” ..
– “كرة سيراميكا مع الزمالك بعتناها لأحد خبراء فيفا وأكد عدم وجود خطأ، لأن كان فيه مسك متبادل بين اللاعبين وكلامي على مسئوليتي الشخصية” ..
– “الناس عندها مشاكل تجيب مشاكلها للتحكيم، أنا ممكن أمشي دلوقتي أنا (لا باخد أبيض ولا إسود)، أنا مش ماسك فيها احنا في معسكرات لمدة شهرين (أنا مش معايا عصا سحرية)، ويوجد بعض الأخطاء لكن التحكيم يسير بخطى جيدة”.
– “مَن يتحدث عن الفار عن الفار ياريت يتفرجوا على الدوري الإنجليزي، هناك تحسن في تقنية الفار، تم إيقاف بعض الحكام في جميع الأقسام والحكم الجيد يستمر ما يحدث تربص (فيه حاجة غلط)”.
– “ليس لدينا مانع في انضمام لجنة الحكام إلى رابطة الأندية، نفكر في الصالح العام، أنا ببذل مجهود لم يبذله أحد في تاريخ التحكيم”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

%d مدونون معجبون بهذه: